Eldon Roadster

De Eldon Roadster wordt gebouwd sinds 1990. De van oorsprong Engelse auto werd ontworpen door Racecorp, onder leiding van Formule 1 engineer Steve Amos. Naast de Formule 1 waren er nauwe connecties met de Formule Ford. Dit maakt de basis van de Eldon Roadster één van de besten verkrijgbaar.  Sinds 2015 wordt de Eldon Roadster in Nederland gebouwd en verder ontwikkeld.

Modellen

Classic

De Classic behoudt de klassiekere look van de Eldon Roadster, zoals deze in de jaren ’90 tot 2000 is geproduceerd en is verkocht.

Sport

De Sport heeft de sportievere look, mede door zijn bredere achterkant, bredere banden, kleinere koplampen en moderne sport remmen etc.

Afmetingen

Lengte : 3600 mm
Breedte : 1570 – 1650 mm
Spoorbreedte : ca 1320
Wielbasis : 2285 mm
Hoogte : 1060 mm
Rijhoogte 115 – 140 mm
Chassis lengte : 2870 mm
Gewicht : ca 680 kg

Aandrijving

De Eldon Roadster is leverbaar met diverse motoren. Standaard leveren wij diverse typen Ford motoren in combinatie met de Ford T9 versnellingsbak en Sierra cardan en as.

Ophanging

De draagarmen (double wishbone) zijn vervaardigd van het zelfde sterke, naadloze chroommolybdeen als de rollbar. De draagarmen zijn boven en onder van ongelijke lengte. Dit geldt voor zowel de voorkant als de achterkant. Beide zijn voorzien van in hoogte verstelbare schokdempers. Het Sierra differentieel (cardan) is volledig rondom in het chassis gemonteerd en maakt gebruik van (ingekorte , bij Classic) Sierra achterassen. Aan de voorkant wordt gebruik gemaakt van de Cortina fusees in het geval van de Classic. De Sport heeft zelf ontwikkelde voor- en achter fusees gemonteerd, welke zijn voorzien van zwaardere remmen. 

Chassis

Het chassis is volledig TIG gelast en vervaardigd van 25x25x1,6mm stalen kokerprofielen. Doordat het gehele chassis is voorzien van driehoek-verbindingen is het erg sterk, super stijf en veilig. Vloerdelen en interieurpanelen zijn van 2 mm zeewaardig aluminium. De rollbar is van speciaal uit één stuk getrokken buis (45×2,5mm) vervaardigd. Dit is speciale naadloze precisiebuis volgens UNI6403 / DIN 2391 chroommolybdeen genaamd, wat ook wordt gebruikt in de racewereld. Doordat dit sterker is dan regulier staal kan de wanddikte dunner zijn en dit betekent een gewichtsbesparing.

Carrosserie

De volledige carrosserie van de Eldon Roadster is vervaardigd van polyester met een hoogglans gelcoat toplaag. Alle carrosseriedelen volledig in kleur geïmpregneerd. Standaard zijn er een aantal (RAL) kleuren leverbaar. Dit zijn: British Racing Green, Zwart, Rood en Donkerblauw. Eventuele andere RAL kleuren zijn op bestelling leverbaar. Metallic en parelmoer kleuren zijn tegen meerprijs leverbaar. 

Besturing

De Eldon maakt gebruik van zogenaamd 2.4 Quickrack, welke qua afmetingen overeenkomt met die van de Escort MK2. Hierdoor is de maximale slag van het stuur behaald met minder omwentelingen van het stuur zelf. Daarnaast is de Eldon Roadster voorzien van een in hoogte verstelbare stuurkolom met bediening hendels.

Remmen

De Classic is voorzien van Cortina schijfremmen aan de voorkant en Sierra trommelremmen aan de achterkant. Eventueel leverbaar met Sierra schijfremmen achter.

De Sport is voorzien van moderne, grotere en geventileerde schijfremmen aan de voor- en achterkant.